သြားေတာ္ေလးဆယ္ စြယ္ေတာ္ေလးဆူ
18 December 2010
အယ္ဒီတာ ခင္ဗ်ား
ဆရာတို႔မဂၢဇင္းတြင္ ဘာသာေရးျပသနာ အေျဖလႊာအခန္း ပါရွိ၍စာရွႈသူတို႔က ေမးႏုိင္သည္ဟု သိရသျဖင့္ ကၽြန္ေတာ့္စိတ္က မရွင္းလင္းေသာ အခ်က္တစ္ခ်က္ကို ေမးလုိသျဖင့္ ၊စာကို ေရးရပါသည္။
စာမ်ားတြင္ သြားေတာ္ေလးဆယ္၊ စြယ္ေတာ္ေလးေခ်ာင္း ဟူ၍ ေတြ႕ရပါသည္။ ပကတိ လူမ်ားတြင္ သြား ၃၂ ေခ်ာင္း ရွိေသာ္လည္း ျမတ္စြာဘုရားတြင္ သြားေတာ္ေလးဆယ္၊ စြယ္ေတာ္ေလးေခ်ာင္း ရွိ၍ သြားေတာ္ ၄၄ ေခ်ာင္းဟု ဆိုပါသည္။
ဆရာေတာ္တစ္ပါးကို ေလွ်ာက္ထားၾကည့္ရာ သြားေတာ္ေရာ စြယ္ေတာ္ပါမွ ၄၀ သာ ရွိေၾကာင္း ဆုိပါသည္။ ထုိသြားေတာ္ ၄၀ ႏွင့္ ၄၄ ေခ်ာင္း ႏွစ္မ်ဳိးႏွစ္စား ကြဲျပားေနသည္ကို ဆရာတို႔၏ မဂၢဇင္း ဘာသာေရးျပသနာ အေျဖလႊာ အခန္းမွ ေနာင္လာေနာက္သား ဗုဒၶဘာသာ၀င္အမ်ားတုိ႔ ကြဲကြဲျပားျပား သိရွိႏိုင္ရန္ ေျဖရွင္းေဖာ္ျပေပးေစလုိပါသည္ ခင္ဗ်ား။
ဦးသာဒင္၊ မံုရြာၿမိဳ႕
သြားေတာ္ေလးဆယ္ စြယ္ေတာ္ေလးဆူ ၊ျပသနာမွာ ယခုမွ ေပၚေပါက္လာေသာ ျပသနာ မဟုတ္။ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ ပဒံုမင္း ေခၚ ဘုိးေတာ္မင္းတရား (၁၁၄၃-၁၁၈၂) လက္ထက္တြင္လည္း အႀကီးအက်ယ္ အျငင္းအခံုျဖစ္၍ ဆရာေတာ္ သံဃာေတာ္မ်ားပင္ အကြဲကဲြအလြဲလဲြ ျဖစ္သည္ ဆိုၾက၏။
ထုိျပသနာကို ေမာင္းေထာင္သာသနာပိုင္လူထြက္ မင္းတိုင္ပင္ အမတ္ႀကီး မဟာဓမၼသႀကၤန္ ေျဖဆိုခဲ့ရေၾကာင္း သာသနာလကၤာရစာတမ္းတြင္ ဆိုေပသည္။
သြားေတာ္ ၄၀ႏွင့္ စြယ္ေတာ္ ၄ ေခ်ာင္းသည္ အခ်ဳိ႕ ဆရာေတာ္တို႔က သီးျခား ျဖစ္သည္။ အခ်ဳိ႕ ဆရာေတာ္တို႔က စြယ္ေတာ္သည္ သြားေတာ္တြင္ အပါအ၀င္ ျဖစ္သည္ဟု ဆုိၾက၏။
ဆရာေတာ္မ်ား စကားမညီညြတ္ရွိ၍ ထုိအခါ အသက္ ၇၈ ႏွစ္အရြယ္ မင္းတုိင္ပင္အမတ္ႀကီးအား ဘုရင္မင္းျမတ္က ေမးေတာ္မူ၍ က်မ္းဂန္အေထာက္အထားျဖင့္ အဆံုးအျဖတ္ေရးရေလသည္။ အမတ္ႀကီးက မဟာအ႒ကထာ၊ ၀ိသုဒၶိ၊မဂ္ အ႒ကထာ စသည္ကိုေဆာင္၍ တင္ေလွ်ာက္ရသည္။
အေညသံ ပရိဏၰဒႏၱာနမၸိ ဒြတၱိ ံသဒႏၱာ ေဟာႏၱိ၊ ဣမႆ ပနစတၱာလီသံ ဘ၀ႆႏၱိ။
-ျမတ္စြာဘုရားအေလာင္းမွ အျခားတစ္ပါးကုန္ ေသာ သူတို႔အားလည္း၊ ဒြတၱိ ံသဒႏၱာ ၃၂ ေခ်ာင္းေသာသြားတို႔သည္၊ ေဟာႏိၱ- ျဖစ္ကုန္၏။ ၊ဣမႆ ပန-ဤဘုရား အေလာင္းအားကား၊ စတၱာလီသံံ-၄၀ ေသာသြားတို႔သည္၊ ဘ၀ိသႏၱိ- ျဖစ္ကုန္လတံၱ။- ဟု ဘုရားအေလာင္း ဖြားေတာ္မူစကပင္ စြယ္ေတာ္ ေလးဆူ အပါအ၀င္ သြားေတာ္ ၄၀ ျဖစ္ေၾကာင္း သုတ္မဟာ၀ါ အ႒ကထာက ဖြင့္ဆုိေလသည္။
၎င္းႏွင့္ပတ္သက္၍
သြားမည္ကုန္သည္ကား သြားအျပည့္အစံုရွိေသာ လူသာမန္တုိ႔အား ၃၂ ေခ်ာင္းျဖစ္ကုန္၏။ ထုိ ၃၂ ေခ်ာင္းတုိ႔သည္ အဆင္းျဖဴ၍ ပံုသဏၰန္အားျဖင့္ကား အမ်ဳိးမ်ဳိးရွိကုန္၏။ ထုိသြားတို႔တြင္ ေအာက္သြားအစဥ္က အလယ္ ၄ ခ်ာင္းတို႔သည္ ဘူးေစ့သဏၰာန္ရွိ၍ အျမစ္ ၁ ခုစီ ရွိကုန္၏။ထုိ ၄ ေခ်ာင္းမွအပ တစ္ဖက္ တစ္ေခ်ာင္းစီသည္ အစြယ္ျဖစ္၍ အျမစ္ႏွစ္ခြ ရွိၾကေလသည္။ထုိအစြယ္ ၂ ေခ်ာင္း၏ အျပင္ဘက္ စြယ္ရံႏွစ္ေခ်ာင္းကား အျမစ္ ၃ ခြရွိသည္ဟု ဆို၏။ထုိစြယ္ရံ ၂ ေခ်ာင္း၏အျပင္ ၂ ေခ်ာင္းစီျဖစ္ေသာ အံလယ္ ၄ ေခ်ာင္းတို႔ကား အျမစ္ ၄ ခြ ရွိၾက၏။ ယင္း၏အျပင္ဘက္ အံဆံုး ၄ ေခ်ာင္းကား အျမစ္ ၄ ခြစီ ရွိသည္ဟု ဆိုေလသည္။၊သို႔ အလယ္ ၄ ေခ်ာင္း အစြယ္ ၂ ေခ်ာင္း ထုိ႔အျပင္ စြယ္ရံ ၂ ေခ်ာင္း အံလယ္ ၄ ေခ်ာင္းႏွင့္ အံဆံုး ၄ ေခ်ာင္း ေပါင္းလွ်င္ ေအာက္သြား ၁၆ ေခ်ာင္း ျဖစ္၍ အထက္သြားဖံုးကလည္း အထက္သြား ၁၆ ေခ်ာင္းစီ ရိွသျဖင့္ လူတစ္ဦးအဖုိ႔ သြားအစံုအလင္ ၃၂ ေခ်ာင္း ျဖစ္ေလေတာ့၏။၊ကား ၀ိသုဒိ၊မဂ္ အ႒ကထာ၏အဆို ျဖစ္ေလသည္။
ျမတ္စြာဘုရားမွာကား လူသာမန္တို႔ထက္ အံသြားအထက္ ၄ ေခ်ာင္း ေအာက္ ၄ ေခ်ာင္း ပို၍ သြားေတာ္ ၄၀ တိတိ ျဖစ္ေလသည္။၊ ေဖာ္ျပခ်က္တို႔မွာ မင္းတိုင္ပင္အမတ္ႀကီး မဟာဓမ္ၼသႀကၤန္၏ အဆံုးအျဖတ္မွ အက်ဥ္းေဖာ္ျပခ်က္ ျဖစ္ ေလသည္။ ယင္းကိုပင္ ေယာအတြင္း၀န္ႀကီး (ေယာမင္းႀကီး ဦးဘုိးလိႈင္) က ၎၏ ကာယာႏုပသနာက်မ္းတြင္၊ ဤသို႔အဆံုးအျဖတ္ ျပဳခဲ့ေလသည္။
အရြယ္ေရာက္၍ သြားျပည့္စံုလွ်င္ အထက္တစ္ဆယ့္ ေျခာက္ေခ်ာင္း၊ ေအာက္တစ္ဆယ့္ေျခာက္ေခ်ာင္းအားျဖင့္ သံုးဆယ့္ႏွစ္ေခ်ာင္း ျဖစ္၏။ ငယ္သြား မလဲေသးေသာ သူငယ္က ငယ္သြား ျပည့္စံုလွ်င္ အထက္ဆယ္ေခ်ာင္း၊ ေအာက္ဆယ္ေခ်ာင္းျဖင့္ အေခ်ာင္းႏွစ္ဆယ္ျဖစ္၏။ ထိုငယ္သြားသည္ ခုနစ္ႏွစ္မွ တစ္ဆယ့္ေလးႏွစ္ အတြင္းက က်ဳိးတတ္၏။ က်ဳိးၿပီးလွ်င္ ေပါက္ရန္ သြားလည္း ငယ္သြားေအာက္အျမစ္ေျခတြင္ မုန္႔ကၽြဲသဲကဲ့သို႔ ႏုႏုေပ်ာ့ေပ်ာ့ အထက္တစ္ဆယ့္ေလးေခ်ာင္း ေအာက္တစ္ဆယ့္ ေလးေခ်ာင္းရွိ၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ငယ္သြား မက်ဳိးမီ ေျခာက္ႏွစ္ရြယ္ သူငယ္က ေပါက္ရန္သြားႏွင့္တကြ ေအာက္ႏွစ္ဆယ့္ေလးေခ်ာင္း၊ အထက္ ႏွစ္ဆယ့္ေလးေခ်ာင္းအားျဖင့္ ေလးဆယ့္ရွစ္ေခ်ာင္းရွိ၏။ ေပါက္ရန္ သြားႏုတို႔သည္ ေရွးဦးစြာ အလယ္က မာၿပီးမွ အျပင္ကို တျဖည္းျဖည္းမာ၏။ ေပါက္ရန္ သြားႀကီးသည့္ ကာလ ငယ္သြားတို႔သည္ က်ဳိးၾက၊ ကၽြတ္ၾကကုန္၏။ အထက္ တစ္ဆယ့္ေလးေခ်ာင္း၊ ေအာက္တစ္ဆယ့္ေလးေခ်ာင္း ေပါက္ၿပီးမွ အထက္ေအာက္ ၀ဲယာအဆံုးဟုေခၚေသာ သြား ၄ ေခ်ာင္းေပါက္၍ အထက္ တစ္ဆယ့္ေျခာက္ေခ်ာင္း၊ ေအာက္တစ္ဆယ့္ေျခာက္ေခ်ာင္းအားျဖင့္ သံုးဆယ့္ႏွစ္ေခ်ာင္း ျဖစ္ကုန္၏။
ေပါက္ၿပီးေသာသြားတို႔၏ အျမစ္တုိ႔သည္ အထက္ေအာက္ ပါး၊ရိုး၌ သံရိုက္သကဲ့သို႔ စိုက္၀င္လ်က္ေန၏။ သြားဖံုးတြင္းကတည္ေသာ အလယ္ပိုင္းသည္ ေသး၏။ သြားဖံုးျပင္ကရွိေသာအပိုင္းသည္ ႀကီး၏။ သြားတို႔သည္ အဆင္းအားျဖင့္ ျဖဴကုန္၏။ သဏၰာန္အားျဖင့္ အထူးထူးအျပားျပားရွိကုန္၏။ အထက္ေအာက္ ေရွ႕သြား ေလးေခ်ာင္းစီ ရွစ္ေခ်ာင္းတို႔သည္ အျမစ္တစ္ခုစီသာ ရွိကုန္၏။ ေျမစိုင္၌ စီ၍စိုက္ထားေသာ ဘူးေစ့သဏၰာန္ ရိွကုန္၏။ အစြယ္ေလးေခ်ာင္းတို႔သည္ အျမစ္တစ္ခုစီ စပယ္ငံုသဏၰာန္ ရိွကုန္၏။ အစြယ္တို႔၏ ၀ဲယာ အထက္ ေအာက္ အံငယ္ေလးေခ်ာင္းစီ ရွစ္ေခ်ာင္းတို႔သည္ အျမစ္တုိ႔ကို ၀ဲယာ ႏွစ္ေခ်ာင္းစီ ရွိၾကကုန္၏။ လွည္းေထာက္ခြသဏၰာန္ႏွင့္ တူၾကကုန္၏။ အံငယ္တုိ႔ ၀ဲယာ အထက္ေအာက္ သံုးေခ်ာင္းစီ၊ အံႀကီး တစ္ဆယ့္ ႏွစ္ေခ်ာင္းတို႔သည္ ခိုင္ခံ့ေသာအျမစ္ႀကီး ျပင္ဘက္ ႏွစ္ေခ်ာင္း၊ အတြင္း ႏွစ္ေခ်ာင္းအားျဖင့္ သံုးေခ်ာင္းစီ ရွိကုန္၏။ ဆူးေလသီးသဏၰာန္ႏွင့္ တူၾကကုန္၏။ ၊သို႔ သြားတို႔သည္ သဏၰာန္အားျဖင့္ ေလးမ်ဳိး ရွိကုန္၏။ (ကာယႏုပသနာ ၁၂၈)
ေဖာ္ျပပါတုိ႔မွာ သာမန္လူတို႔၏သြား ၃၂ ေခ်ာင္း ရိွပံုကို ေဖာ္ျပ၏။ ျမတ္စြာဘုရားတုိ႔အတြက္ ယင္း ၃၂ ေခ်ာင္းတြင္ အထက္ အံ ၀ဲယာ ၂ ေခ်ာင္းစီ၊ ေအာက္အံ ၀ဲယာ ၂ ေခ်ာင္းစီတို႔ကိုယူကာ သြားေတာ္ ၄၀ ကို သိႏုိင္ရာ၏။
ျပသနာတြင္ သြားေတာ္ေလးဆယ္၊ စြယ္ေတာ္ေလးဆူအရ ရွင္းလင္းရန္သာ ျဖစ္ေသာ္လည္း မင္းတုိင္ပင္ အမတ္ႀကီး မဟာဓမၼသႀကၤန္ ေျဖဆုိသကဲ့သုိ႔ ျပည့္ျပည့္စံုစံု ေျဖဆိုလုိက္ရပါသည္။ ထုိႏွင့္ တစ္ဆက္တည္း ခဏခဏ ေတာင္းဆုိျခင္းခံရေသာ ေရွးဆရာေတာ္ႀကီးမ်ား၏ သြားေတာ္ေလးဆယ္ဘုရား ရွိခိုးပါ ထည့္သြင္း ေဖာ္ျပလုိက္ပါသည္။ သြားေ၀ဒနာရွင္မ်ား က်က္မွတ္ရွိခိုးႏုိင္ၾကပါေစသတည္း။
သတိဂတိ ဓိတိမႏံၱ၊ သႏံၱ ဒႏံၱ သုခါ၀ဟံ။
စတၱာလီသ သမဒႏံၱ၊ ဗုဒၶံ၊ ၀ႏၵာမိ အာဒရံ။
သတိဂတိဓိတိမႏံၱ-အလြန္ႀကီးမားေသာသတိ၊ ေလာကီသားတို႔ စကားတစ္ခြန္း ျမန္လြန္းဗုဒၶ၊ ႏႈတ္ေတာ္မွလွ်င္ တစ္ရာ့ႏွစ္ဆယ့္ရွစ္ခြန္း ရည္ညႊန္းစကား ႁမြက္ၾကားေတာ္မူလ်က္ သူမတူေအာင္ တည္ၾကည္ျခင္း ရွိေတာ္မူထေသာ၊ သႏံၱ-ေအးခ်မ္းတည္ၿငိမ္ ၊ဣေျႏၵ၊လည္း ရွိေတာ္မူထေသာ၊ ဒႏံၱ-အယဥ္ေက်းဆံုး ဖက္ႏႈန္းမရွိ အဓိပတိ သခင္ ျဖစ္ေတာ္ မူေသာ၊ သုခါ၀ဟံ- လူနတ္ျဗဟၼာ သတၱ၀ါတို႔၏ ခ်မ္းသာစီးပြားကို ေဆာင္ေတာ္မူတတ္ေသာ၊ စတၱလီသ သမဒႏံၱ စြယ္ေတာ္ေလးဆူ ရည္တူပါ၀င္ အျမင္တင့္တယ္ ေလးဆယ္ေသာ သြားေတာ္တို႔ႏွင့္ ျပည့္စံုေတာ္မူေသာ ျမတ္စြာဘုရားသခင္ ကိုယ္ေတာ္ျမတ္ႀကီးကို၊ အဟံ-သြားနာ သြားကိုက္ သြား၌ေ၀ဒနာ ျဖစ္တတ္ပါ၍၊ သံသရာဒုကၡ ေန႔ညမ်ားစြာ ခံစားရပါေသာ ဘုရားတပည့္ေတာ္သည္၊ အာဒရံ-ေျခ လက္ နဖူးခ တံေတာင္ ဒူးဟု ငါးဦးတည္ရင္း ညီညြတ္ျခင္းျဖင့္ မယြင္းေသခ်ာ အလြန္ရိုေသစြာ၊ ၀ႏၵာမိ-ဦးညြတ္ရိုက်ိဳး လက္အုပ္မိုး၍ ရွိခိုးလုိက္ပါ၏ အရွင္ဘုရား။
ျမတ္သတိ၀ါဒီ မဂၢဇင္း၊
ဇန္န၀ါရီလ၊ ၂၀၀၁ ခုႏွစ္
No comments:
Post a Comment